ابزار کنترل ارشیا - کالیبراسیون، طراحی، تولید و تامین تجهیزات اندازه گیری دبی (فلو)

مشاوره و پشتیبانی

۸۸۳۳۵۱۶۴ - ۸۸۳۳۵۱۲۰

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

نرم افزار دبی معادل (ACA-S1)

 نرم افزار ACA-S1 چگونه می تواند به من کمک کند؟

فرض کنید جهت اندازه گیری دبی پروسه ای نیاز به خرید یک روتامتر دارید. همانطور که مشخص است معمولاً شرایط کاری پروسه های آزمایشگاهی و صنعتی نظیر فشار، دما و نوع سیال از شرایط استاندارد تفاوت زیادی دارد. قبل از هر کاری باید نکته ی زیر را مدنظر بگیرید.

 دانسیته سیالات به ویژه گازها با تغییر دما و فشار پروسه، تغییر می کند!

 

این تغییر برای مایعات کمتر به چشم می آید و در شرایط عادی معمولاً دانسیته مایعات با تغییر فشار و دمای کاری تغییر چندانی نمی کند اما از آنجا که حجم گازها به طور مستقیم با فشار و دمای آنها مرتبط است دانسیته و دبی حجمی آنها با تغییر دما و فشار تغییر می کند و معمولا دبی حجمی گازها با ذکر فشار و دمای مرجع (مانند  Normal و Standard) همراه است.

 مثلا: 10-1000 Nm3/h (حرف N قبل از واحد دبی نشان دهنده ی دبی حجمی سیال در شرایط نرمال (معمولاً 1atm & 20 °C) است)

به عبارت دیگر دبی حجمی گاز اکسیژن در فشار 2 barg و دمای 40 درجه سانتیگراد با دبی همین گاز در فشار 3 barg و دمای 65 درجه سانتیگراد متفاوت است.

به همین دلیل در صورتی که برای پروسه خود از دبی سنج (فلومتر) حجمی مانند روتامترها، فلومترهای توربینی، ورتکس، اریفیس و … استفاده می کنید، همواره باید به تصحیح دبی حجمی با تغییرات دانسیته دقت داشته باشید. با این روش می توانید مطمئن باشید عددی که از دبی سنج خود قرائت می کنید، عدد صحیح و بدون خطایی است.

 البته در صورتی که فشار و دمای کاری ثابت باشد شرکت ابزار کنترل ارشیا این قابلیت را دارد که روتامتری دقیقاً با شرایط کاری شما طراحی و تولید کند که در این صورت نیازی به ضریب تصحیح برای قرائت دبی صحیح نیست.

فرض کنید شرایط کاری پروسه ای به صورت زیر است:

  • سیال هیدروژن
  • رنج دبی : 160 -1600 NL/h
  • فشار کاری: 2.5 barg
  • دمای کاری: 35 درجه سانتیگراد

شاید شما تمایل داشته باشید برای اندازه گیری دبی سیال فوق یک روتامتر خریداری کنید اما با کمی جستجو در بازار و شرکت های موجود متوجه خواهید شد که پیدا کردن روتامتری که آماده تحویل باشد و دقیقاً مطابق شرایط کاری شما باشد کاری تقریباً نشدنی است.

پس برای پیدا کردن روتامتری که پاسخگوی نیاز من باشد باید چه کار کنم؟

بهترین و سریع ترین راه برای تهیه ی روتامتری که بتواند دبی پروسه شما را اندازه گیری نماید استفاده از روتامترهایی است که با سیال های استاندارد آب (برای مایعات) و هوا (برای گازها) در شرایط نرمال کالیبره و ساخته شده اند.

در این مرحله ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که از کجا باید بفهمم که دبی معادل هوا یا آب سیالی که من استفاده میکنم چقدر است؟

اینجا دقیقا همان جایی است که نرم افزار ACA-S1 شرکت ابزار کنترل ارشیا به کمک شما می آید. این نرم افزار به شما می گوید برای اینکه بتوانید دبی سیال مورد نظر در شرایط پروسه ای خودتان را اندازه بگیرید، به عنوان جایگزین چه روتامتر آب (برای مایعات) یا هوایی (برای گازها) را تهیه کنید.

در مرحله ی بعدی با استفاده از یک ضریب تصحیح ساده می توانید دبی آب یا هوای قرائت شده از روتامتر را به سیال موردنظر خودتان برگردانید. (برای پیدا کردن این ضریب تصحیح نیز ابزار کنترل ارشیا به وسیله نرم افزار ACA-S2 می تواند به شما کمک کند.)

با این ترفند شما می توانید به جای گشتن به دنبال روتامتری که دقیقا مطابق شرایط کاری شما طراحی و ساخته شده باشد، خیلی سریع و تنها با استفاده از یک ضریب تصحیح، روتامتر آب یا هوایی را خریداری کنید که دقیقا محدوده دبی موردنظر شما را اندازه گیری می کند.

  ابزار کنترل ارشیا همواره در کنار شماست