ابزار کنترل ارشیا - کالیبراسیون، طراحی، تولید و تامین تجهیزات اندازه گیری دبی (فلو)

مشاوره و پشتیبانی

۸۸۳۳۵۱۶۴ - ۸۸۳۳۵۱۲۰

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

نرم افزار ضریب تصحیح (ACA-S2)

 نرم افزار ACA-S2 چگونه می تواند به من کمک کند؟

فرض کنید جهت اندازه گیری دبی پروسه ای نیاز به خرید یک روتامتر دارید. همانطور که مشخص است معمولاً شرایط کاری پروسه های آزمایشگاهی و صنعتی نظیر فشار، دما و نوع سیال از شرایط استاندارد تفاوت زیادی دارد. قبل از هر کاری باید نکته ی زیر را مدنظر بگیرید.

 دانسیته سیالات به ویژه گازها با تغییر دما و فشار پروسه، تغییر می کند!

 

این تغییر برای مایعات کمتر به چشم می آید و در شرایط عادی معمولاً دانسیته مایعات با تغییر فشار و دمای کاری تغییر چندانی نمی کند اما از آنجا که حجم گازها به طور مستقیم با فشار و دمای آنها مرتبط است دانسیته و دبی حجمی آنها با تغییر دما و فشار تغییر می کند و معمولا دبی حجمی گازها با ذکر فشار و دمای مرجع (مانند  Normal و Standard) همراه است.

 مثلا: 10-1000 Nm3/h (حرف N قبل از واحد دبی نشان دهنده ی دبی حجمی سیال در شرایط نرمال (معمولاً 1atm & 20 °C) است)

به عبارت دیگر دبی حجمی گاز اکسیژن در فشار 2 barg و دمای 40 درجه سانتیگراد با دبی همین گاز در فشار 3 barg و دمای 65 درجه سانتیگراد متفاوت است.

به همین دلیل در صورتی که برای پروسه خود از دبی سنج (فلومتر) حجمی مانند روتامترها، فلومترهای توربینی، ورتکس، اریفیس و … استفاده می کنید، همواره باید به تصحیح دبی حجمی با تغییرات دانسیته دقت داشته باشید. با این روش می توانید مطمئن باشید عددی که از دبی سنج خود قرائت می کنید، عدد صحیح و بدون خطایی است.

 البته در صورتی که فشار و دمای کاری ثابت باشد شرکت ابزار کنترل ارشیا این قابلیت را دارد که روتامتری دقیقاً با شرایط کاری شما طراحی و تولید کند که در این صورت نیازی به ضریب تصحیح برای قرائت دبی صحیح نیست.

 

 

شاید شما تمایل داشته باشید برای اندازه گیری دبی سیالی خاص در  شرایط کاری خاص یک روتامتر خریداری کنید اما با کمی جستجو در بازار و شرکت های موجود متوجه خواهید شد که پیدا کردن روتامتری که آماده تحویل باشد و دقیقاً مطابق شرایط کاری شما باشد کاری تقریباً نشدنی است.

 

پس برای پیدا کردن روتامتری که پاسخگوی نیاز من باشد باید چه کار کنم؟

بهترین و سریع ترین راه برای تهیه ی روتامتری که بتواند دبی پروسه شما را اندازه گیری نماید استفاده از روتامترهایی است که با سیال های استاندارد آب (برای مایعات) و هوا (برای گازها) در شرایط نرمال کالیبره و ساخته شده اند.

حالا که روتامتر مناسب را خریداری کرده اید با استفاده از یک ضریب تصحیح ساده که نرم افزار ACA-S2 در اختیار شما قرار میدهد، می توانید دبی آب یا هوای قرائت شده از روتامتر را به سیال موردنظر با شرایط کاری خودتان برگردانید. 

 به طور خلاصه نرم افزار ACA-S2 به شما کمک می کند روتامترهای استاندارد هوا و آب را، برای سیال های دیگر در شرایط مختلف استفاده کنید و متوجه شوید که دبی که از روی روتامتر هوا یا آب خود می خوانید معادل چه مقدار دبی از سیال دیگر است.

  ابزار کنترل ارشیا همواره در کنار شماست